Bár a segédanyag angolul készült azért, hogy szélesebb körben elérhessük a kutatókat, oktatókat és hallgatókat, az érthetőség megkönnyítésére a továbbiakban néhány mondatban összefoglaljuk az egyes alpontokat.
Ha nem tudod hol keresd a dokumentumban a téged érdeklő részt, az angol szakkifejezését vagy könnyebb először magyarul átfutnod a témát, a magyar összefoglaló a segítségedre lehet.
MINDENKÉPPEN AJÁNLOTT azonban ezután átolvasni az angol, bővebb verziót, hogy pontos képet kaphass az adott témáról.
Gyakorlati lépések
Adatkezelési terv
Ma már egyre inkább elvárás a kutatók felé, hogy készítsenet adatkezelési tervet a kutatásaikhoz. Itt tájékozódhatsz róla: https://dmptool.org/, Cessda_DMP, PSA Template
Időbeosztás készítése
Bár időtervet hosszabb (évek) és rövidebb (órák) távra is lehet tervezni, a legtöbben a mindennapi feladatok ellátásával is küzdenek. Itt találhatóak fontos támpontok a javuláshoz: https://www.highspeedtraining.co.uk/hub/time-management-plan/
Az Open Science Framework/ OSF
Ebben a fejezetben az OSF (https://osf.io/) használatát, ezzel kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat ismerhetsz meg. Mivel ez minden kutató, oktató, hallgató és labor számára nagy segítség (és később remélhetőleg bevett gyakorlat) lehet, ezért a következőkben kicsit részletesebben szerepel a magyar leírás.
Hogyan használjam?
Rendszerezd a projektedet
Amikor bejelentkezel OSF-re kattints rá a “Create a New Project” gombra ahhoz, hogy új projektet hozz létre egy űrlap keresztül. Ott meg tudod adni a project címét (“Title”) és opcionálisan hozzáadhatsz affiliációt (“Institutional affiliation”), majd kiválaszthatod a tárolás helyét (“Storage location”). Ajánlott európai tárhelyet választani az európaiaknak, a GDPR törvények miatt. Hozzáadhatsz egy leírást (“Description”) is a projektedhez, a több opció (“More options”) gombra kattintva. Később, amikor már megnyitottad a a projektedet, hozzáadhatsz valamilyen licenszt (“Add license”). Végül nyomd meg a létrehoz (“Create”) gombot, hogy előálljon a vadiúj OSF projekted! Ugyanezzel az eljárással tudsz létrehozni új komponens (“Component”) egy projekten belül, a “Components” doboz “Add Component” gombjára kattintva. Egy komponens egy al-projekt egy projekten belül, ami segít a munkád hierarchizálásában.
Tárold a kutatásaid egy helyen
Egy OSF project létrehozása jó módszer az információ rendezésére a kutatásodban. Arra is hasznos, hogy eltárold az adataidat, feltöltsd a kísérleti elrendezés és adatelemzés tervedet. Az OSF arra is lehetőséget kínál, hogy több projekted is legyen egyszerre és áttekintsd őket a projektjeim (“My Projects”). Itt láthatod az összes projektedet, preregisztrációidat, tehetsz könyvjelzőket egyéb tanulmányokra is, amik szintén könnyen elérhetőek innen.
Ha rákattintasz egy projekt címére ebben a menüben, megnyithatod az előnézetét, ami tartalmazza a rövid leírását és a legfrisseb aktivitásokat.
A bal oldali menüben szűrheted a listázott projekteket szerzők vagy címkék szerint. Létrehozhatsz gyűjteményeket is projektekből, amit el is nevezhetsz (pl. “Kognitív kontroll tanulmányok”). Át is nevezheted és törölheted is ezeket később.
Tarts fenn wikit a projektjeidnek
Egy OSF projekt alapvetően tartalmaz egy Wiki oldalt a felső sávban. A Wiki egy hasznos mód információk megosztására és egy átlátható struktúra megalapozására. Ahhoz, hogy szerkeszd a wikit, nyisd meg a “Wiki” oldalt a felső sávban, majd nyomd meg a jobb felső gombot a “Wiki” dobozban, ami a főoldalára vezet a wiki oldalnak. Itt az “Edit” gombra kattintva tudod szerkeszteni a tartalmát.
Amikor a szerkesztési funkció aktív, megnyílik az oldalon egy új szövegdoboz, ahol új szöveget is írhatsz és szerkesztheted a tartalmát.
Fájlokat is hozzáadhatsz a Wikihez. Ehhez fel kell tölteni az OSF tárhelyére és be kell ágyazni a szövegbe. A szükséges szintax a következő: @[osf](GUID)
GUID az egy azonosító, amit a fájlodhoz kapsz, amikor feltöltöd OSF-re – ezt ki tudod másolni az URL-ből. Lehetséges több szerzőnek is egyszerre szerkesztenie a Wiki oldalt, mivel az OSF felhő-alapú technológiája ezt lehetővé teszi.
Együttműködés
Az OSF-en meg tudod osztani a munkád a projekteden dolgozó emberekkel (azáltal, hogy bárkinek hozzáférést engedélyezhetsz). Ha a csapatodban hozzászoktok, hogy mindenki folyamatosan feltölti az OSF-re az adatait és különböző fájlokat, amikkel dolgozott, akkor mindenki naprakész információ birtokában lesz. Egyúttal akkor sem veszik el az információ ha valaki kilép a projektből.
Csapattagok meghívása
Nyisd meg a projekted, ezután kattints a hozzájáruló (“Contributors”) tab-ra a navigációs menüben. Ezután el tudod dönteni a hozzáférés szintjét, dönthetsz úgy, hogy az új hozzájáruló csak olvasni tudja, vagy olvasni és szerkeszteni is, illetve adminisztrátori jogokat is lehet ráhagyományozni. Azt is eldöntehed, hogy akit hozzáadsz a projekthez az szerző (“bibliographic contributor”) vagy más munkával járul hozzá (“non-bibliographic contributor”).
Hozzáférés kérése más projektekhez
Az OSF-en minden publikus projekt látható minden felhasználó számára (és az adataik is hozzáférhetők), de ezenfelül hozzájárulást is lehet kérni a projekteknél (mind a privát, mind a publikusoknál). Ehhez rá kell menni az adott projekt oldalára, rákattintani a további opciók gombra (“…”) és az ott legördülő menüben a hozzáférés kérése (“request access”) opciót választani. Miután rákattintasz ez “access requested” állapotra fog változni, ami azt jelenti, hogy a projekt adminisztrátora kapott email értesítést az engedélykérésedről. Miután az engedélyt megadta, te is automatikus email értesítést kapsz erről.
Hozzáférés szabályozása
Az OSF-n a projekteket fel lehet osztani különböző komponensekre. Ezáltal pontosan szabályozhatod hogy ki mihez fér hozzá a projektedben. Új hozzájáruló hozzáadásánál, ha egy projekt komponensekre van osztva, az OSF automatikusan felajánlja ezt azáltal, hogy felnyit egy komponensek kiválasztása (“select components”) oldalt, amin be lehet állítani az új hozzájárulónál, ha valamit nem szeretnél, hogy lásson. Fontos, hogy ahhoz hogy hozzáférést tudj adni egy adott komponenshez, az adminisztrátorának kell lenned.
Preregisztráció
Mi a preregisztráció?
A preregisztráció során a kutatásokat különböző, erre a célra fenntartott platformokon megoszthatod (lehetőleg az adatfelvétel előtt) azért, hogy mások számára is elérhetővé váljon.
Hol tehetem meg?
Az interneten sok elérhető preregisztrációs oldal található. Az ajánlottak az OSF és az AsPredicted. Az OSF gyakran használt kutatói segédeszköz, amit azért hoztak létre, hogy átláthatóbbá, kezelhetőbbé tegye a különböző kutatócsoportok munkáját, együttműködését. A preregisztráció csak az egyik az OSF által nyújtott lehetőségek közül. Az AsPredicted ennél sokkal egyszerűbb felépítésű. Nem lehet saját felhasználói fiókod vagy külön oldala a projekjeidnek, de preregisztrációra felhasználható.
Hogyan, mikor és miért érdemes preregisztrálnom?
Az OSF honlapja lépésről lépésre végigvezet a regisztráció, majd a preregisztráció folyamatán is. Ideális esetben a hipotézisalkotás és a kísérleti protokoll, beleértve az adatelemzési és adatkezelési tervet is, megalkotása után ajánlott a munkádat feltölteni. Ebből következik, hogy elkülöníthetővé válnak egymástól a kísérlet elvégzése előtti és utáni hipotézisek, és és ez az átláthatóságot is elősegíti. Természetesen előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor nem lehet maradéktalanul követni a preregisztrált kutatási tervet. Ebben a problémában is segítségünkre lehetnek a weboldalak: mindig lehetőség van a preregisztráció szerkesztésére, átalakítására, különböző szintek, lépések meghatározására, egyszerre akár több verzió, vagy egymásnak ellentmondó hipotézis feltöltésére. Bővebb információ az angol dokumentumban található a preregisztrációs folyamat részleteiről, elméleti hátteréről.
Metaadat
Mi az a codebook?
Codebooknak (‘kódbúk’) egy szótár-szerű dokumentum, amiben a kísérletedben összegyűjtött változóid szerepelnek. Az angol verzióban sok példát találsz arra, hogy hogyan is néznek ezek ki, de összefoglalva elmondhatjuk, hogy a codebookokban tisztázhatod, mit jelent egy-egy változó, milyen típusú adatokat tartalmaz, milyen értékeket vehet fel, az értékeknek milyen címkéket, neveket adtál stb. Erre mind azért van szükség, mert az adatok megosztása, újraelemzése, vagy csak ellenőrzése során nem biztos, hogy eszedbe jut mit jelentett a Var1 és miért volt más a Var2. Ugyanígy, a másokkal megosztott adatoknál érdemes elkészíteni, hogy mindenki számára egyértelmű legyen a változók tartalma. Ez is elősegíti az Open Science Frameworkben oly nagyra tartott átláthatóságot és segít megőrizni az adataid és az elemzéseid minőségét.
Hogyan készíthetek egyet a saját kutatásomhoz?
Az alábbi linkeken találsz segítséget egy codebook létrehozásához:
A kutatási eredmények közzététele
Poszter prezentáció
A tudományos poszter célja a kutatás legfontosabb eredményeinek közvetítése. Fontos, hogy a poszter legyen tömény, és könnyen érthető. Érdemes például fehér alapon fekete nagy betűket használni és listákat teljes bekezdések helyett. (Forrás). Több sablon is megtalálható online ami a könnyebben megérthető poszter megalkotásában segítséget nyújt, például a #betterposter.
Konferenciára való készüléskor mindig figyelembe kell venni a konferencia által előírt, poszterre vonatkozó szabályokat. Érdemes továbbá QR-kódot rakni a poszterre.
További tippeket találhattok ezen a linken.
Átlátható adatközlés
[transparency csekkliszt]
Open Access
Mi a preprint és a posztprint?
A preprint a kézirat folyóiratba beküldés előtti utolsó verziója, a posztprint pedig a peer review utáni verzió.
Megoszthatom a kéziratomat preprintként?
A különböző folyóiratoknak különböző alapelveik vannak a preprint-megosztásról. Ebben a részben hasznos linkeket találhatsz, amelyeken tájékozódhatsz ezekről az irányelvekről.
Hova és hogyan tölthetek fel preprintet?
Több különböző preprint szerver létezik, ilyen például a PsyArXiv, vagy az EDIT, az ELTE saját szervere. Ebben a részben segítséget találsz a PsyArXiv-ra való preprint-feltöltéshez.
Mik a preprint használat előnyei?
A preprint használatnak számos előnye van – gyorsabb a hozzáférés és a visszajelzés, bárki használhatja, könnyebbé teszi a kollaborációt a hasonló témával foglalkozó kutatók között, és még sok más. Ebben a részben részletesebben is olvashatsz a preprintek előnyeiről.
Preprint verziók
A feltöltött preprintedet szükség esetén frissítheted egy újabb verzióval.
Licencek
Preprint esetén is fontos a licenc létrehozás, különböző preprint szervereken sokféle lincencből választhatsz. Ebben a részben találhatsz információt a különböző licencekről, bővebben a PsyArXiv-on elérhető változatokról.